Lifestyle

Ciążowe zachcianki – co zrobić, aby nie zakończyły się nadwagą?

Ciążowe zachcianki

Pixabay

Ciążowe zachcianki to temat, któremu poświęca się wiele uwagi w rodzinach, które spodziewają się dziecka. Bardzo często zakłada się, że smaki matki mogą wskazywać na płeć potomstwa, gdy niemożliwe jest jej ustalenie poprzez badanie USG w I trymestrze. Niestety, ciążowe zachcianki stanowią usprawiedliwienie dla nadmiernego folgowania sobie. W rezultacie kobiety dużo łatwiej sięgają po chipsy, czekoladę czy słone paluszki, a po porodzie borykają się z nadwagą. Co warto wiedzieć o ciążowych zachciankach?

Spis treści:

  1. Ciążowe zachcianki – jakie smaki ma przyszła mama?
  2. Jakie są przyczyny ciążowych zachcianek?
  3. Jak dieta matki wpływa na preferencje żywieniowe dziecka?
  4. Złe nawyki żywieniowe a podjadanie w ciągu dnia
  5. Zdrowa i zbilansowana dieta w ciąży – jak uniknąć nadwagi po porodzie?
  6. Jak jedzenie uruchamia układ nagrody?
  7. Jak pokonać zajadanie nudy?
  8. Zaburzenia mikroflory a złe nawyki żywieniowe ciężarnej

Ciążowe zachcianki – jakie smaki ma przyszła mama?

Na jakie produkty ma smak przyszła mama? W tym zakresie obowiązuje spora różnorodność. Najczęściej ciążowe zachcianki obejmują kiszone ogórki, ser, słone paluszki, czekoladę i ser. Niektóre kobiety mają wielki apetyt na truskawki i maliny. O ile spożywanie owoców o niskim indeksie glikemicznym raczej im nie zaszkodzi, o tyle 3 batoniki dziennie mogą odłożyć się już w postaci nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Jakie są przyczyny ciążowych zachcianek?

Często ciążowym zachciankom przypisuje się głębszy sens. Niektórzy twierdzą, że stanowią one intuicyjną odpowiedź organizmu na niedobory substancji odżywczych, które należy jak najszybciej zaspokoić dla dobra dziecka.  Jednak te hipoteza nie znalazła potwierdzenia naukowego. Dietetycy i lekarze bardziej skłaniają się ku temu, iż burza hormonalna, jaka pojawia się w I trymestrze, skutkuje mdłościami. Gdy te doskwierają przyszłej mamie, sięga ona po produkty o wyrazistym smaku, aby pozbyć się dyskomfortu.

Jak dieta matki wpływa na preferencje żywieniowe dziecka?

Dieta matki odgrywa istotną rolę dla zdrowia jej dziecka. Już na etapie życia płodowego kształtują się jego nawyki żywieniowe. Mama, która spożywa owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste, powita na świecie dziecko, które będzie podzielało jej zamiłowanie do zdrowej diety.  Niestety, ciążowe zachcianki, które chętnie się zaspokaja w dobrej wierze, sięgając po fast foody, mogą wpłynąć negatywnie na preferencje żywieniowe maluszka.

Złe nawyki żywieniowe a podjadanie w ciągu dnia

Przyczyny ciążowych zachcianek obejmują nie tylko zmiany hormonalne, jakie dokonują się w organizmie kobiet oczekujących dziecka. Także złe nawyki żywieniowe mogą skutkować podjadaniem słodyczy czy tłustych przekąsek. Zbyt duże odstępy między poszczególnymi posiłkami skutkują gwałtownym spadkiem stężenia glukozy we krwi. Organizm postrzega tę sytuację jako niebezpieczną, dlatego domaga się porcji wysokokalorycznego paliwa. Być może kobieta wcześniej też zbyt często podjadała słodycze, jednak teraz robi to jeszcze intensywniej, ponieważ może to usprawiedliwić niedoborem substancji odżywczych i dobrem dziecka.

Zdrowa i zbilansowana dieta w ciąży – jak uniknąć nadwagi po porodzie?

Aby nie ulegać ciążowym zachciankom, a po porodzie nie walczyć z kilkunastoma kilogramami nadwagi, warto postawić na zdrową i zbilansowaną dietę. W tym zakresie warto skorzystać z pomocy specjalisty, który ułoży szczegółowy jadłospis. Niezwykle ważne jest bowiem dostarczanie witamin i minerałów w ściśle określonych ilościach. Produkty bogate w błonnik wspierają też namnażanie dobrych bakterii i usprawniają pasaż jelitowy. W związku z tym białe pieczywo warto zamienić na pełnoziarniste, a biały ryż na brązowy.

Jak jedzenie uruchamia układ nagrody?

Jedzenie czekolady czy chipsów uruchamia układ nagrody, który z czasem przyzwyczaja się do dopaminy i potrzebuje jej w większych ilościach, co skutkuje jeszcze intensywniejszym podjadaniem między posiłkami. Warto poszukać innych rozwiązań, które przyczyniają się do wyrzutu dopaminy. Może to być rozmowa z przyjaciółką, tworzenie ciekawych stylizacji z ubrań, które znajdują się w szafie czy wykonanie kolorowego makijażu.

Jak pokonać zajadanie nudy?

Duży problem w ciąży stanowi też zajadanie nudy. Niestety, niektóre kobiety zbyt szybko idą na zwolnienie lekarskie. Znajdują się w dobrej formie, mogłyby nadal pozostawać aktywne zawodowo, a wybierają siedzenie w domu. To jednak bardzo szybko się nudzi. Aby jakoś uprzyjemnić sobie ten czas, sięgają po lody czy chipsy, które spożywają podczas oglądania seriali. Kobiety, których ciąża nie jest zagrożona, powinny jak najdłużej wychodzić do ludzi, pozostawać aktywnymi zawodowo i towarzysko. Dzięki temu unikają nudy i schlebiania ciążowym zachciankom.

Zaburzenia mikroflory a złe nawyki żywieniowe ciężarnej

Naukowcy wykazali, iż mikroflorę kształtują nawyki żywieniowe. Gdy zajadamy stres słodyczami, namnażają się bakterie preferujące niezdrowe jedzenie. Te wytwarzają odpowiednie neuroprzekaźniki, które następnie oddziałują na mózg, zachęcając do sięgnięcia po batonik czy czekoladę. Aby wyjść z tego błędnego koła, należy sięgnąć po probiotyk, który zawiera żywe i starannie wyselekcjonowane szczepy bakterii o potwierdzonym działaniu prozdrowotnym.  Ten zasiedli przewód pokarmowy ciężarnej dobrymi bakteriami, które podczas porodu naturalnego zostaną przekazane dziecku.

Dodaj komentarz