Zdrowie

Przejście na wegetarianizm

Przejście na wegetarianizm

engin akyurt z Unsplash

Przejście na wegetarianizm miewa różne przyczyny. Ponadto sama dieta przybiera też rozmaite oblicza. Jedni nie jedzą tylko mięsa, drudzy dopuszczają ryby od czasu do czasu, a jeszcze inni całkowicie rezygnują z produktów pochodzenia zwierzęcego.  Jakie trudności generuje dieta wegetariańska?

Spis treści:

  1. Kiedy następuje przejście na wegetarianizm?
  2. Dieta wegetariańska – dlaczego wydaje się atrakcyjna?
  3. Świadomość ekologiczna a wzrost popularności diety wegetariańskiej
  4. Wegetarianizm i jego etyczny aspekt
  5. Niechęć do mięsa
  6. Co zrobić, aby dieta wegetariańska była zdrowa?
  7. Źródła żelaza i witaminy B12 w diecie wegetariańskiej
  8. Roślinne zamienniki mięsa i nabiału

Kiedy następuje przejście na wegetarianizm?

Przejście na wegetarianizm ma miejsce w różnym wieku. Niektóre osoby już jako nastolatki świadomie rezygnują z mięsa. Inni robią to tuż po zakończeniu okresu dojrzewania, kiedy zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko nieco spada. Dla innych dieta wegetariańska staje się codziennością w dojrzałym wieku. Coraz więcej rodziców decyduje się też na serwowanie swoim dzieciom dań wolnych od mięsa. Co jest tego przyczyną?

Dieta wegetariańska – dlaczego wydaje się atrakcyjna?

Dieta wegetariańska cieszy się coraz lepszą opinią wśród lekarzy i specjalistów. Ostatnio coraz więcej mówi się o szkodliwych substancjach, które przy rutynowej kontroli znaleziono w mięsie. Niektórzy hodowcy nadużywają antybiotyków bez wyraźnych wskazań medycznych, inni natomiast przyspieszają wzrost zwierząt, podając im hormony. Oczywiście, nie każdy kawałek mięsa dostępny w sklepie zawiera niedozwolone substancje. Wiele firm stosuje się do obowiązujących regulacji prawnych. W ludziach jednak pojawia się strach, a kolejne doniesienia medialne o wykryciu niedozwolonych substancji rodzą obawy. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż w każdej branży zawsze znajdzie się czarna owca. Jedni stosują niedozwolone substancje przy produkcji cieni do powiek, inni przenawożą warzywa. Aby zwalczać tego typu procedery, przeprowadza się losowe kontrole jakościowe.

Świadomość ekologiczna a wzrost popularności diety wegetariańskiej

Przejście na wegetarianizm często wynika też z troski o środowisko naturalne. Media nieustannie donoszą o tym, jak masowa hodowla zwierząt odbija się negatywnie na naszej planecie. Gospodarstwa specjalizujące się w chowie bydła, emitują to atmosfery spore ilości metanu. Z drugiej strony krowy zawsze towarzyszyły człowiekowi. Samochody, z których korzystamy na co dzień, emitują do środowiska więcej zanieczyszczeń niż bydło.

Wegetarianizm i jego etyczny aspekt

Dieta wegetariańska często wynika z pobudek etycznych. Wiele osób nie potrafi jeść mięsa, ponieważ zdaje sobie sprawę, że zostało ono uzyskane kosztem cierpienia zwierząt. Nierzadko mamy w domu papugi, psy i koty. Na myśl, że jemy żywe stworzenie, często doskwierają nam wyrzuty sumienia. To właśnie one skłaniają nas do przejścia na wegetarianizm. Aby zredukować cierpienie zwierząt, niektórzy rezygnują też z jaj i nabiału. Inni natomiast stawiają na produkty odzwierzęce, lecz nie mięso, z niewielkich gospodarstw rolnych. Takie wyroby są na ogół znacznie droższe, jednak zyskujemy w ten sposób gwarancję, że zwierzęta są godnie traktowane i mają zapewnione normalne życie na świeżym powietrzu.

Niechęć do mięsa

Dla niektórych przejście na wegetarianizm to żaden wyczyn. Zdarzają się bowiem osoby, które od dziecka nie przepadają za mięsem. Jako kilkulatki toczyły z rodzicami walkę o to, co znajdzie się na talerzu. Czasem rodzice akceptowali preferencje dziecka i chętniej podawali mu warzywa. Inni dopiero jako osoby dorosłe mogą decydować o własnej diecie i stanowczo unikają mięsa, które nigdy im nie smakowało.

Co zrobić, aby dieta wegetariańska była zdrowa?

Dieta wegetariańska rzeczywiście może być bardzo zdrowa. Obfituje bowiem w witaminy, minerały i antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki odpowiedzialne za procesy starzenia się organizmu. Jeśli spożywamy produkty mało przetworzone, to zmniejszamy również ryzyko wystąpienia otyłości, cukrzycy, miażdżycy czy choroby wieńcowej. Musimy jednak pamiętać, że wegetarianizm rodzi też pewne wyzwania. Po pierwsze, nasza dieta musi dostarczać wszystkie niezbędne aminokwasy i tłuszcze nasycone. Białko roślinne nie zawiera wszystkich aminokwasów, których potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Sam wegetarianizm dopuszcza spożywanie nabiału i jaj. Problem pojawia się w przypadku wegan, którzy powinni sięgać po stosowne suplementy diety.

Źródła żelaza i witaminy B12 w diecie wegetariańskiej

Kolejnym wyzwaniem przy diecie wegetariańskiej jest zaspokajanie zapotrzebowania organizmu na żelazo i witaminę B12. Te dwa składniki w formie najlepiej przyswajalnej występują w mięsie. Szpinak zawiera sporo żelaza, ale jest to żelazo dwuwartościowe. Aby zmieniło ono stopień utlenienia i przeszło w lepiej przyswajalne żelazo trójwartościowe, szpinak należy spożywać z sokiem z cytryny. Wykazano bowiem, że kwas askorbinowy, czyli witamina C, uczestniczy w reakcji redox. Natomiast witamina B12 występuje w jajach oraz w kiszonych przetworach warzywnych (produkują ją bakterie kwasu mlekowego).

Roślinne zamienniki mięsa i nabiału

Przejście na wegetarianizm u niektórych osób wiążę się z monotonią na talerzu. Ta niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie naszego organizmu. W związku z tym warto zadbać o to, aby nasze posiłki były zróżnicowane. W internecie znajdziemy wiele kulinarnych inspiracji. Zawsze też możemy odwiedzić pobliską restaurację wege i podpatrzeć, jakie potrawy w niej serwują i które z nich najbardziej nam smakują. Dziś wegetarianie mają do dyspozycji zamienniki tradycyjnego nabiału i mięsa. Na rynku znajdziemy pasztety z ciecierzycy, wędliny z grochu, parówki sojowe, napoje roślinne imitujące mleko czy roślinne odpowiedniki sera. Wybór jest ogromny, a produkty coraz lepiej dostępne, zwłaszcza w większych supermarketach.

Dodaj komentarz