Zdrowie

Skuteczne i bezpieczne suplementowanie

Skuteczne i bezpieczne suplementowanie

 Suplementy diety to bardzo popularne rozwiązanie, ale czy bezpieczne?

Skąd wiadomo, czy suplementy są bezpieczne?

Suplementy są uznawane za produkty spożywcze. W Unii Europejskiej za opiniowanie składników suplementów odpowiedzialna jest EFSA, czyli Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności. Suplementy definiowane są jako skoncentrowane źródła składników odżywczych w formie łatwej do zmierzenia porcji, typu tabletki czy syrop z dozownikiem. Suplementy mogą zawierać minerały, aminokwasy, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, błonnik, ekstrakty roślinne czy witaminy, czyli tzw. składniki odżywcze. Ich rolą jest wsparcie funkcji fizjologicznych.¹

Niedozwolone są składniki nie tylko o udowodnionym ryzyku, ale także podejrzewane o negatywne skutki.¹

Firmy, które chcą sprzedawać suplementy zawierające składniki nieuwzględnione na obecnej liście, muszą złożyć do EFSA aplikację, a następnie wydaje ona naukową opinię wspomagającą decyzję UE dotyczącą dopuszczenia lub nie danej substancji.¹

Powszechnie stosowana suplementacja

Do szeroko zalecanych suplementów należą witamina D i witaminy z grupy B.²

Niestety, 70% dorosłych nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej ilości witaminy D ze słońca. Dzieje się tak nie tylko ze względu na klimat, ale też z powodu spędzania większości dnia w biurze.

Witamina D bierze udział w przyswajaniu wapnia, a zatem jest warunkiem posiadania zdrowych kości. Dlatego jest szczególnie istotna dla osób starszych. Występuje tylko w tłustej rybie i wzbogaconym nabiale, więc suplementację powinni rozważyć także weganie.²

Z witamin grupy B do najważniejszych należą B6, B9 i B12. Każda z nich pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Witamina B6 między innymi dba o zdrowe serce i krążenie, B9 wspiera układ nerwowy i  mózg, a B12  dostarcza energii.

B12 występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego, więc powinna być suplementowana przez wegetarian. Wraz z wiekiem spada też przyswajalność tej witaminy z diety, dlatego zaleca się suplementację osobom starszym.²

Nie wszystkie dopuszczone do obiegu suplementy są na równi skuteczne. Do najważniejszych różnic wśród suplementów należy związek chemiczny danego składnika, który może wpływać na jego przyswajalność. Kolejną różnicą jest jego ilość w produkcie, gdyż często są to na tyle śladowe ilości substancji, że produkt nie spełnia swoich funkcji odżywczych.

Dlatego kupuj z zaufanego źródła.

Więcej informacji na temat suplementów i suplementów personalizowanych znajdziesz na oficjalnej stronie: pure4me.pl 

Bibliografia:

¹ Food supplements | European Food Safety Authority. Dostępne na: https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/food-supplements#published-on-this-topic.
². Supplements: A scorecard – Harvard Health. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/supplements-a-scorecard

Dodaj komentarz