Zdrowie

Budowanie odporności w okresie jesienno-zimowym

Budowanie odporności w okresie jesienno-zimowym

Zdjęcie autorstwa Sebastian Voortman z Pexels

Każdego dnia spotykamy się z różnymi mikroorganizmami, na szczęście większość z nich nie stanowi dla nas żadnego zagrożenia. Szacuje się, że działanie patogenne może wykazywać zaledwie 2% spośród wszystkich mikroorganizmów. Czasem to wystarczająco dużo, aby wdała się infekcja powodująca dyskomfort i uniemożliwiająca normalne funkcjonowanie. W naszym artykule podpowiadamy, jak powinno wyglądać budowanie odporności w okresie jesienno-zimowym.

 

Spis treści:

  1. Dlaczego nie każdy kontakt z patogenem powoduje infekcję?
  2. Co powoduje spadek odporności?
  3. Dlaczego budowanie odporności w okresie jesienno-zimowym jest szczególnie ważne?
  4. Przeziębienie i grypa – zmora w okresie jesienno-zimowym
  5. Negatywny wpływ infekcji na komfort życia
  6. Dieta wzmacniająca odporność filarem zdrowia
  7. Antyoksydanty a prawidłowa praca organizmu
  8. Produkty bogate w cynk wzmacniający odporność
  9. Kiszonki, czyli naturalny sposób na odporność
  10. Dlaczego suplementacja witaminy D jest wskazana w okresie jesienno-zimowym?
  11. Naturalny suplement diety z witaminą D wolny od GMO
  12. Dlaczego jesienią i zimą grozi nam niedobór witaminy C?
  13. Dlaczego warto sięgnąć po suplement diety z witaminą C?
  14. Jak wzmocnić odporność w naturalny sposób?

Dlaczego nie każdy kontakt z patogenem powoduje infekcję?

Choć każdego dnia spotykamy się z różnymi mikroorganizmami, w tym potencjalnie chorobotwórczymi, to jednak nie zawsze chorujemy. To, czy wda się infekcja, zależy od kilku istotnych czynników. Po pierwsze, od stanu naszego zdrowia i sprawnego działania układu immunologicznego. Po drugie, od tego, z jaką ilością patogenu mieliśmy do czynienia. Po trzecie, od naszego mikrobiomu, czyli mikroorganizmów zamieszkujących nasz organizm. W sytuacji, gdy przeważają dobre szczepy bakterii kwasu mlekowego, wytwarzany jest produkt, który obniża pH w obrębie naszych jelit czy pochwy. To utrudnia namnażanie mikroorganizmom potencjalnie chorobotwórczym. Dobre szczepy bakterii możemy uznać za naszych sprzymierzeńców oraz jedną z naturalnych barier ochronnych ustroju człowieka.

Co powoduje spadek odporności?

Nasz układ immunologiczny zazwyczaj skutecznie chroni nas przed mikroorganizmami potencjalnie chorobotwórczymi. W związku z tym infekcje zazwyczaj nas omijają. Czasem jednak system odpornościowy zaczyna szwankować. Dzieje się tak, gdy nie zaspokajamy zapotrzebowania organizmu na wszystkie niezbędne substancje odżywcze.  Negatywny wpływ na naszą odporność ma również długotrwały stres, zaburzenia snu, znikoma aktywność fizyczna czy nadmierne sięganie po używki takie jak papierosy czy alkohol.

spadek odporności
Zdjęcie autorstwa Yaroslav Shuraev z Pexels

Dlaczego budowanie odporności w okresie jesienno-zimowym jest szczególnie ważne?

Budowanie odporności w okresie jesienno-zimowym stanowi niezwykle istotne zagadnienie. Choć borykamy się z infekcjami, niezależnie od pory roku, to zdecydowanie częściej problem ten pojawia się w chłodniejsze dni. Po pierwsze, bardzo łatwo możemy osłabić swój organizm, decydując się na zbyt cienki ubiór. Po drugie, nasza dieta w okresie jesienno-zimowym jest dużo mniej zróżnicowana przez utrudniony dostęp do świeżych owoców i warzyw. Po trzecie, gwałtowne zmiany pogody, deszcz oraz wiatr sprzyjają osłabieniu organizmu. Gdy ten staje się słabszy, nierzadko zawodzi układ immunologiczny, który pełni rolę naturalnej bariery obronnej organizmu.

Przeziębienie i grypa – zmora w okresie jesienno-zimowym

Na szczęście istnieją naturalne sposoby na odporność. Tę można wzmacniać i warto to robić, zwłaszcza w okresie zwiększonej zachorowalności na grypę i przeziębienie. Te choroby wywołują wirusy przenoszone drogą kropelkową. Wdychamy je wraz z powietrzem, którym uprzednio oddychała osoba chora. Wirusem grypy czy wywołującym przeziębienie możemy zarazić się również wówczas, gdy używamy rzeczy, z których uprzednio korzystał ktoś chory. Oczywiście, w miarę upływu czasu ilość zakaźnych cząstek wirusów na przedmiotach martwych maleje. Niestety, często korzystamy z takich rzeczy jak przycisk w windzie czy autobusie. Tego typu powierzchnie są dotykane przez wiele osób. W związku z tym należy często myć dłonie wodą z mydłem, a gdy nie ma ku temu sposobności, można skorzystać z żelu do dezynfekcji.

Przeziębienie i grypa
Zdjęcie autorstwa Andrea Piacquadio z Pexels

Negatywny wpływ infekcji na komfort życia

Katar, choć brzmi bardzo niewinnie, należy do dokuczliwych objawów infekcji górnych dróg oddechowych. Odbiera nam zapach i smak. Jednocześnie utrudnia spokojny sen i normalne funkcjonowanie. Aby uniknąć dyskomfortu związanego z katarem i innymi symptomami infekcji, warto wcielić w życie naturalne sposoby na odporność. Ich najważniejszy filar stanowi zbilansowana dieta.

Dieta wzmacniająca odporność filarem zdrowia

Bardzo często wydaje nam się, że odżywiamy się w odpowiedni sposób. Tymczasem okazuje się, że nasze menu jest zbyt mało zróżnicowane, przez co nie zaspokaja zapotrzebowania organizmu na wszystkie niezbędne substancje odżywcze, w tym witaminy i minerały. Ich niedobór może osłabiać siły obronne, w tym naszą odporność. Układ immunologiczny pracuje wówczas mniej wydajnie i staje się barierą łatwą do pokonania dla wirusów czy bakterii chorobotwórczych. Budowanie odporności w sezonie jesienno-zimowym powinno opierać się na dostarczaniu organizmowi sporych ilości owoców i warzyw. Te stanowią nie tylko bogate źródło witaminy C o działaniu antyoksydacyjnym i wspierającym pracę układu immunologicznego, ale też zapewniają wiele cennych mikroelementów.  Najwięcej kwasu askorbinowego znajdziemy w porzeczkach, aronii, cytrusach, malinach, borówkach, jeżynach i pietruszce. Warto jeść wspomniane produkty, ponieważ korzystnie oddziałują na funkcjonowanie całego organizmu. Witamina C nie tylko wzmacnia odporność, ale też uczestniczy w syntezie kolagenu, białka, które odpowiada za jędrność skóry oraz właściwe działanie stawów oraz naczyń krwionośnych.

Dieta wzmacniająca odporność
Zdjęcie autorstwa Ella Olsson z Pexels

Antyoksydanty a prawidłowa praca organizmu

Świeże owoce i warzywa to także bogate źródło antyoksydantów. Związki te zwalczają wolne rodniki, czyli reaktywne cząstki, które pojawiają się w procesach zapalnych organizmu. Gdy do naszego ustroju wtargnie jakiś patogen, układ immunologiczny próbuje go zwalczyć, uruchamiając reakcje zapalne. Te często unicestwiają mikroorganizmy potencjalnie chorobotwórcze, ale ich efektem jest zwiększone stężenie wolnych rodników. Te należy usunąć z organizmu, ponieważ stres oksydacyjny nie służy naszemu zdrowiu. Wolne rodniki mogą bowiem uszkadzać struktury w obrębie naszych komórek, przyspieszając procesy starzenia się i nowotworzenia.

Produkty bogate w cynk wzmacniający odporność

Dieta wzmacniająca odporność kładzie duży nacisk na cynk. Ten pierwiastek odgrywa kluczową rolę w prawidłowej pracy układu immunologicznego. Jest też cząstką, która przyłączając się jako kofaktor do enzymów, czyni je zdolnymi do przeprowadzenia reakcji biochemicznych. Działa zatem jako ich aktywator. Cynk znajdziemy w nasionach dyni, słonecznika, orzechach i jajach.

Produkty bogate w cynk
Zdjęcie autorstwa Jess Loiterton z Pexels

Kiszonki, czyli naturalny sposób na odporność

Mikrobiom naszego organizmu wpływa na jego prawidłowe funkcjonowanie. W związku z tym warto zadbać, aby w jego skład wchodziły dobre bakterie kwasu mlekowego. Te ostatnie znajdziemy w fermentowanych produktach mlecznych takich jak kefir, kumys, żętyca, jogurt czy maślanka. Także kiszonki roślinne, w tym kiszone ogórki i kapusta kiszona, dostarczają organizmowi żywych szczepów bakterii kwasu mlekowego, które skutecznie chronią nas przed patogenami. W okresie jesienno-zimowym warto zwiększyć spożycie kiszonek roślinnych oraz fermentowanych produktów mlecznych.

Dlaczego suplementacja witaminy D jest wskazana w okresie jesienno-zimowym?

Witamina D to substancja, którą nasz organizm potrafi samodzielnie wytwarzać. Niestety, zakres jego możliwości jest ograniczony. Wydajna synteza witaminy D przebiega w naszej skórze od połowy kwietnia do połowy września. W pozostałe dni w roku słońce pada pod nieodpowiednim kątem, przez co produkcja tej cennej substancji ustaje. Jednak zmniejszeniu nie ulega zapotrzebowanie organizmu na witaminę D. Tę trzeba dostarczyć z zewnątrz. Najwięcej witaminy D znajdziemy w tłustych rybach morskich i tranie. Jednak po tego typu produkty sięgamy stosunkowo rzadko, przez co jesteśmy narażeni na niedobór cholekalkalcyferolu. Ten z kolei powoduje spadek odporności. Aby temu zapobiec, warto sięgnąć po suplement diety z witaminą D taki jak Laborell Naturalna Witamina D3 2000IU. Produkt ten zawiera najwyższą, dopuszczalną dawkę witaminy D3, która w istotny sposób poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego. Stosowanie suplementu diety Laborell Naturalna Witamina D3 2000IU w sposób szczególny zaleca się w okresie jesienno-zimowym, gdyż jako mieszkańcy północnej części Europy jesteśmy narażeni na niedobór światła słonecznego. W tym miejscu warto podkreślić,  iż witamina D nie tylko korzystnie oddziałuje na odporność, ale też odpowiada za mocne zęby i kości, ponieważ uczestniczy w procesie wchłaniania wapnia oraz fosforu. To właśnie wspomniane składniki mineralne zapewniają układowi kostnemu odpowiednią wytrzymałość mechaniczną.  Jednocześnie witamina D pozwala utrzymać prawidłowy poziom wapnia we krwi.

Laborell Naturalna Witamina D3 2000IU
sklep.mylaborell.pl

Naturalny suplement diety z witaminą D wolny od GMO

Suplement diety Laborell Naturalna Witamina D3 2000IU zawiera aż 180 kapsułek. Zaleca się spożywanie 1 dziennie podczas posiłku przy jednoczesnym popiciu szklanką wody.  Cena wspomnianego produktu wypada niezwykle atrakcyjnie, ponieważ mamy tutaj do czynienia z dużym opakowaniem oraz wysoką zawartością składników w kapsułce.  Suplement diety Laborell Naturalna Witamina D3 2000IU został opracowany w trosce o zdrowie, dlatego nie zawiera składników modyfikowanych genetycznie. Nie znajdziemy w nim również kazeiny, glutenu, soli, konserwantów, cukru czy drożdży.

Dlaczego jesienią i zimą grozi nam niedobór witaminy C?

Także witamina C uczestniczy w procesie budowania odporności. Wiosną i latem można ją dostarczyć w stosunkowo prosty sposób. Mamy wówczas ułatwiony dostęp do świeżych owoców i warzyw. Wiele z nich zawiera kwas askorbinowy. Niestety, jesienią i zimą pojawia się problem. Możemy sięgnąć po mrożonki, owoce liofilizowane lub świeże owoce przywiezione z odległych zakątków świata. Truskawki, maliny czy borówki pochodzące z importu budzą zastrzeżenia, ponieważ często są spryskiwane substancjami mającymi zapewnić im trwałość na czas transportu.

Dlaczego warto sięgnąć po suplement diety z witaminą C?

Jak dostarczyć organizmowi witaminę C w okresie jesienno-zimowym, gdy dostęp do świeżych owoców i warzyw jest utrudniony? Pomocny może okazać się suplement diety Laborell myGinger shot IMMUNO. Stanowi on bogatą kompozycję dobroczynnych składników – soku z imbiru tłoczonego na zimno, miodu, soku z cytryny, wody kokosowej oraz witaminy C. Suplement diety  Laborell myGinger shot IMMUNO dzięki zawartości kwasu askorbinowego wspomaga odporność organizmu i jego zdolności regeneracyjne.  W związku z tym, iż w procesie produkcji wykorzystano technikę tłoczenia na zimno, wyrób końcowy nie został pozbawiony swoich wartościowych składników, w tym witaminy C niezwykle wrażliwej na działanie podwyższonej temperatury.  Ponadto suplement diety Laborell myGinger shot IMMUNO redukuje uczucie zmęczenia i znużenia, na które często skarżymy się w okresie jesienno-zimowym.  Jest to produkt bez GMO oraz kazeiny, glutenu, soli i drożdży.  W tym miejscu należy wspomnieć o tym, iż suplementy diety należy traktować jako uzupełnienie zbilansowanej diety. Nie zastąpią one prawidłowego odżywiania.

Suplement diety Laborell myGinger shot IMMUNO
sklep.mylaborell.pl

Jak wzmocnić odporność w naturalny sposób?

Budowanie odporności to nie tylko zbilansowana dieta, ale też zdrowy styl życia. Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko infekcji. Zaleca się, aby uprawiać sport co najmniej 3 razy w tygodniu po 30 minut. Warto wybrać niezbyt forsującą formę aktywności, ponieważ zakwasy w mięśniach także osłabiają nasz organizm. Jeśli nie lubisz joggingu ani ćwiczeń na siłowni, postaw na długie spacery z przyjaciółką.  Nie zapomnij też o wysypianiu się. Zdrowy sen zapewnia prawidłową syntezę limfocytów T, czyli komórek odpornościowych. Ponadto warto wypracować własne techniki relaksacyjne, dzięki którym będziemy mogli zredukować napięcie nerwowe, na które jesteśmy narażeni poprzez życie w stresujących warunkach. Jednym pomoże lektura dobrej książki, drugim rozmowa z przyjaciółką, a jeszcze innym aktywność fizyczna. Każdy musi znaleźć swój własny sposób na radzenie sobie ze stresem. To ważne, ponieważ długotrwałe napięcie nerwowe powoduje spadek odporności.

Dodaj komentarz