Czy wiesz, że im jesteśmy starsi, tym mniej mamy okazji do poznawania nowych osób? Jako dzieci i nastolatki znajomych pozyskujemy w szkole, na zajęciach pozalekcyjnych i w klubach sportowych. Jako studenci mieszkamy w akademikach i nawiązujemy w nich przyjaźnie nawet do końca życia. W dorosłym życiu najwięcej czasu spędzamy w biurze. Nic dziwnego, że właśnie tam rodzi się wiele związków. Czy praca z partnerem to dobry pomysł?
Spis treści:
- Związki w pracy – dlaczego są tak popularne?
- Świetny pracownik to nie zawsze świetny kochanek czy partner!
- Zanik pożądania w związku a spędzanie ze sobą większości czasu
- Czy praca z partnerem to dobry pomysł?
- Związek w pracy – a co jeśli się rozstaniecie?
- Rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego
Związki w pracy – dlaczego są tak popularne?
Praca to szczególne miejsce, spędzamy w niej przynajmniej 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu. Nic dziwnego, że w biurze zawiązują się przyjaźnie i związki. Praca przy wspólnym projekcie, kapryśny klient, wymagający szef – to kwestie, które mocno zbliżają do siebie ludzi, gdyż rodzą silne emocje.
Świetny pracownik to nie zawsze świetny kochanek czy partner!
Warto jednak podkreślić, iż zdarza nam się mylić miłość z emocjami, jakie wywołuje praca. To nowy projekt rodzi w nas ekscytację, podobnie jak perspektywa wysokiej premii. Partner, który niegdyś był naszym kolegą z pracy, towarzyszy nam w tych wyjątkowych chwilach. Nic dziwnego, że nasze emocje rozlewają się również na niego. Związki w pracy są dość szczególne. Często mamy problem z tym, aby stworzyć pod nie solidny fundament. Nie poznajemy się bowiem na neutralnym gruncie. Często nie znamy drugiej osoby w sytuacjach prywatnych. Życie zawodowe wiąże się z tym, iż często przywdziewamy w nim maski. W biurze jesteśmy pracowici, sprzątamy po sobie, a w domu wychodzi z nas leń, który myje naczynia dopiero wówczas, gdy nie ma w czym wypić herbaty.
Zanik pożądania w związku a spędzanie ze sobą większości czasu
Czy praca z partnerem to dobry pomysł? Ktoś mógłby uznać, że tak, bo para spędza ze sobą sporo czasu. Z drugiej strony nie można z kimś żyć 24 godziny na dobę. To męczy i wyjaławia relację. Znika w niej tajemniczość, ekscytacja i tęsknota. Ustępują one nudzie, która wpływa też na rutynę w sypialni i zanik pożądania. Ekscytujący związek to taki, w którym wciąż odkrywamy nowe oblicze partnera, dowiadujemy się o nim nowych rzeczy. Także powiew świeżości, który wprowadza autonomia w związku, korzystnie oddziałuje na relacje. Gdy każdy z partnerów pracuje gdzie indziej, ma własny świat. Pojawiają się też ciekawe tematy do rozmów przy wspólnym obiedzie czy kolacji. Autonomia, spędzanie czasu osobno rodzą tęsknotę, bez której trudno stworzyć satysfakcjonujący związek.
Czy praca z partnerem to dobry pomysł?
Związek w pracy wiąże się również z tym, że stajemy się obiektami plotek. Inni oceniają naszą relację na każdym kroku. Często też zauważają, że się pokłóciliśmy lub mocno między nami iskrzy. Warto również pamiętać o tym, że związek w pracy rodzi podejrzenia o nepotyzm i nieczyste intencje, zwłaszcza gdy jeden z partnerów znajduje się wyżej w hierarchii, np. jest kierownikiem. Wówczas współpracownicy mogą oskarżać go o to, że promuje partnera kosztem pozostałych członków zespołu.
Związek w pracy – a co jeśli się rozstaniecie?
Odpowiedź na pytanie: czy praca z partnerem to dobry pomysł, brzmi: nie, także z jeszcze jednego powodu. Musimy pogodzić się z tym, iż związki w dzisiejszych czasach są nietrwałe. Piękny początek relacji nie oznacza, że ta będzie trwała wiecznie. Może się nagle zakończyć. Partner może dopuścić się zdrady lub do związku może wkraść się wypalenie. W takiej sytuacji rozstanie rodzi jeszcze jeden problem. Każdego dnia będziemy widywać swojego eks, a nawet pracować z nim przy wspólnych projektach. Czy zachowamy wówczas obiektywizm? Czy będziemy skłonni do współpracy, a może będziemy niepotrzebnie wyciągać kwestie prywatne w pracy?
Rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego
Niestety związek w pracy ma sporo wad. Kolejną jest problem z rozdzieleniem życia prywatnego i zawodowego. Niektóre pary nawet przy obiedzie i kolacji omawiają problemy w firmie, przez co nie odpoczywają. Drugie przenoszą problemy prywatne do biura i nawet tam kłócą się o to, do czyich rodziców mają pojechać na święta. To niewątpliwie negatywnie wpływa na ich profesjonalizm. Związek w pracy może tak kipieć od emocji, że partnerzy staną się niewydajni i przez to ominie ich również szansa na awans.