Jak postrzegać ciało
Tamara Bellis z Unsplash

Ciało ma wiele funkcji do odegrania, każdego dnia umożliwia nam swobodne poruszanie, podziwianie kolorów świata oraz słuchanie dźwięków za oknem, a na tym jego rola się nie kończy. Niestety, często nadmiernie je eksploatujemy i zbyt wiele od niego wymagamy. Nasze ciało rzadko spotyka się z akceptacją. Zazwyczaj mamy do niego szereg zastrzeżeń, w tym natury estetycznej. Jak postrzegać ciało i zyskać jego zdrowy obraz?

Spis treści:

  1. Jak postrzegać ciało? Dostrzeż jego sprawność
  2. Kompleksy związane z wyglądem
  3. Nastoletnia potrzeba bycia takim jak inni
  4. Wyróżnik wyglądu potraktuj jako swój atut
  5. Przemoc psychiczna w szkole – jak z nią walczyć?
  6. Jak zaakceptować swoje ciało? Pomocny może okazać się sport
  7. Dlaczego poczucie własnej wartości nie powinno być zależne od opinii innych?
  8. Jak wuef generuje kompleksy wśród nastolatków?

Jak postrzegać ciało? Dostrzeż jego sprawność

Ciało to skomplikowane połączenie różnych narządów, które zbudowane są z tkanek, a te z pojedynczych, wyspecjalizowanych komórek. Mamy tutaj do czynienia z ogromną złożonością. Nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak dużą pracę w ciągu minuty wyświadcza nam serce, płuca czy naczynia krwionośne. Ciało umożliwia nam wykonywanie przyjemnych czynności – dotykanie miękkiego koca, słuchanie śpiewu ptaków, podziwianie kolorowych ubrań czy smakowanie wykwintnych potraw. Dzięki niemu możemy samodzielnie się poruszać i wykonywać skomplikowane czynności takie jak malowanie czy wykonywanie pięknych fotografii.

Kompleksy związane z wyglądem

Często jednak nie akceptujemy swojego ciała, ponieważ mamy zastrzeżenia do jakiejś jego części. Irytujemy się, że nie potrafimy namalować pięknego obrazu, kreska na oku wyszła nierówna, a nasze uda są za grube, podczas gdy barki za szerokie. Lista zastrzeżeń jest różna, ponieważ każda z nas spogląda na siebie krytycznym okiem przez prymat różnych doświadczeń i opinii.

Nastoletnia potrzeba bycia takim jak inni

Zwłaszcza jako nastolatki odczuwamy potrzebę bycia takim jak inni. Jeśli jako jedyne w klasie jesteśmy wysokie, mamy duży biust lub trądzik, czujemy się wyobcowane i mało atrakcyjne. Każda cecha, która nas wyróżnia, traktowana jest jako wada, która wyklucza ze społeczności. Rówieśnicy potrafią postępować okrutnie i wyśmiewać się z innych oraz ich anatomii.

Wyróżnik wyglądu potraktuj jako swój atut

Tymczasem inność warto zacząć postrzegać jako swój atut. Np. rozbudowane łydki kojarzą nam się z mało kobiecym elementem sylwetki. W rezultacie często stają się źródłem kompleksów, które nas ograniczają. Tymczasem warto zacząć postrzegać je jako zaletę. W końcu rozbudowane łydki pozwalają nam uciec w obliczu zagrożenia. Np. spotykamy na ulicy zaburzonego faceta, który zachowuje się agresywnie. Możemy mu uciec, bo mamy rozbudowane mięśnie nóg. Ta cecha, której nie lubimy, często ratuje nam życie.

Przemoc psychiczna w szkole – jak z nią walczyć?

Niestety, często zastanawiamy się, jak postrzegać ciało, gdy dotknie nas poważne załamanie psychiczne. Przemoc psychiczna w szkole stanowi często spotykane zjawisko. Rówieśnicy w okrutny sposób traktują kolegów i koleżanki, którzy wyróżniają się na ich tle. W szkole panuje silna potrzeba unifikacji, czyli dostosowania się do ogółu.  W takiej sytuacji ważne jest, aby dziecko otrzymało wsparcie ze strony rodziców, a jeśli istnieje taka potrzeba, także ze strony doświadczonego psychoterapeuty.

Jak zaakceptować swoje ciało? Pomocny może okazać się sport

Nastolatki, lecz nie tylko, często mają problem z tym, jak postrzegać ciało. Tymczasem wiele dobrego w tej kwestii może zdziałać regularne uprawianie sportu. Gdy stawiamy na aktywność fizyczną, nasz organizm wydziela endorfiny. Jednocześnie obserwuje się wzrost pewności siebie, co przekłada się na wyższą samoocenę.

Dlaczego poczucie własnej wartości nie powinno być zależne od opinii innych?

Komplementy nt. wyglądu często okazują się zdradliwe. Nie ma co przywiązywać do nich nadmiernej wagi i budować na nich swojego poczucia własnej wartości. Należy je uniezależnić od opinii innych. W przeciwnym wypadku grozi nam cierpienie. Z wiekiem nasze ciało się zmienia i nagle może się okazać, że włosy, które niegdyś stanowiły powód do dumy, uległy przerzedzeniu.

Jak wuef generuje kompleksy wśród nastolatków?

Wuef często wpływa negatywnie na postrzeganie własnego ciało. Nauczyciele lubią się bowiem ograniczać do swojej ulubionej dyscypliny, np. do siatkówki czy koszykówki. Gdy rówieśnicy kompletują swój skład, niechętnie nas wybierają, bo nie jesteśmy aż tak sprawni fizycznie.  Niekiedy nawet na lekcjach wuefu dochodzi do wyśmiewania osób grubszych, mniej utalentowanych sportowo.  Nic dziwnego, że w kolejnych latach młodzież nie lubi swojego ciała i najchętniej, by z niego wyszła. W szkołach należy promować ciałopozytywność i akceptację. Jednocześnie powinno się eliminować źródła szkodliwych zachowań.