Czym jest karoshi
Zdjęcie autorstwa ThisIsEngineering z Pexels

Co kryje się pod tajemniczym określeniem karoshi? Okazuje się, iż jest to nagła śmierć w wyniku przepracowania i stresu. Tego typu zgony dość często odnotowuje się w Japonii. Kraj ten znany jest z powszechnego kultu pracy. Przeciętny Japończyk spędza w biurze całe dnie. Czym jest karoshi i czy ty również nie jesteś zagrożony tym zjawiskiem?

Japoński kult pracy

W Japonii istnieje powszechny kult pracy. Tam osoba, która nagle traci zatrudnienie, staje się swego rodzaju pariasem. Dlatego Japończycy często w momencie zwolnienia popełniają samobójstwo, ewentualnie nikomu się do tego nie przyznają, a ich samoocena gwałtownie spada w dół. Przeciętny Japończyk spędza w pracy kilkanaście godzin dziennie. Swoje obowiązki realizuje także w weekendy. Japoński kult pracy odbija się negatywnie na jego życiu osobistym. Niemniej mieszkańcy Kraju Wiśni nie należą do społeczeństw, które kładą specjalny nacisk na prowadzenie bujnego życia towarzyskiego. Jest to raczej kraj indywidualności.

Jak wygląda uzależnienie od pracy w Europie?

Choć karoshi występuje głównie w Japonii i oznacza nagłą śmierć z przepracowania, to zjawisko to nie jest obce również Europejczykom. Nawet w Polsce zdarzają się tego typu zgony. Na śmierć z przepracowania najbardziej narażeni są lekarze, pielęgniarki oraz analitycy medyczni, ponieważ oni często funkcjonują w trybie kilkunastogodzinnych dyżurów. Zdarza się również, iż pracownicy laboratoriów miewają 24-godzinne zmiany. Taka ilość pracy i brak snu nie jest normalna z punktu widzenia funkcjonowania naszego organizmu. Mało tego, niektórzy lekarze mają nawet kilka kilkunastogodzinnych dyżurów pod rząd. Także inne zawody  są narażone na karoshi.

Czy grozi ci karoshi?

Tobie również może grozić śmierć z przepracowania, zwłaszcza jeśli zmagasz się z uzależnieniem od pracy. Zwróć uwagę na to, czy zdarza ci się w czasie wolnym odpalać laptopa i odpisywać służbowe maile? Czy ze wszystkim musisz być na bieżąco? Jak często przynosisz pracę do domu? Czy w rozmowach ze znajomymi nie koncentrujesz się głównie na swojej karierze zawodowej? Czy problemy w pracy potrafią ci skutecznie zepsuć nastrój  na cały dzień? Jeśli uzależnienie od pracy jest również twoim problemem, nadeszła pora, aby nabrać więcej dystansu do swojej kariery zawodowej.

Jak nabrać zdrowego dystansu do pracy?

Warto wyznaczyć sobie godziny pracy. Możesz czasem zostać w biurze 2 godziny dłużej, aby dokończyć pilny projekt, ale nie zabierasz pracy na weekend i nie wchodzisz co chwilę na służbowego maila, aby odpisać na wiadomości w wolnym czasie. Musisz nauczyć się efektywnie wypoczywać i powrócić do dawnych pasji. Dzięki temu nie tylko poczujesz się bardziej zrelaksowany, ale też nabierzesz zdrowego dystansu do pracy. Świat się nie zawali, jeśli na wszystkie maile odpowiesz w poniedziałek. Gdy funkcjonujesz w konkretnych godzinach, lepiej wywiązujesz się ze swoim obowiązków, ponieważ czujesz presję czasu. Twoja efektywność wzrasta.